Translate

streda 6. decembra 2017

Zo Stredného Slovenska: #3 Turiec

Hrad Blatnica
     Turiec je stredoslovenský región, ktorý je z dejín známy svojim silným národným cítením. V tomto kraji žila a pôsobila slovenská inteligencia, taktiež tu vznikli prvé slovenské gymnázia a Matica slovenská, nájdete tu národný cintorín a takisto práve tu Slováci verejne manifestovali odtrhnutie od monarchie a pripojenie sa k Československu v októbri 1918. Toto bude prvý samostatný článok o celom kraji, no ak chcete vidieť aj niečo zo starších výletov pozrite sa na článok z roku 2015 o mojej ceste do Martina.

     Opis regiónu začnem v meste Vrútky. Hoci je mestečko menšie ako okresné mesto Martin, tak je významnejšie z hľadiska dopravy, lebo sa v ňom nachádza železničná stanica, z ktorej sa rýchlikom dostanete do Bratislavy aj do Košíc. Z Vrútok som si vyfotil len upravenú synagógu v strede mesta.
     V posledný júnový deň, keď som išiel do Tatier, spravil som si menšiu zastávku v jednom z troch resp. štyroch hradov Turca. Hrad Sklabiňa je schovaný v miernych kopcoch neďaleko pohoria Veľká Fatra. Súčasný stav zrúcaniny je zmiešaný. Hoci je tu snaha obnoviť hrad aspoň do stavu pred 2. svetovou vojnou – kedy Nemci zničili spodnú zachovalú časť hradu pred partizánmi – tak je stále dosť zničený a je na ňom ešte veľký kus práce.



     Zo spomínaných hradov som nenavštívil takmer zaniknutý Sučiansky hrad v Podhradí a zvyšky hradu Zniev ale len posledný hrad Blatnica. Počasie nebolo ideálne celý októbrový deň. Listy boli síce už sfarebené ale ich pôvab nevynikol v šedivej farbe oblohy. O hrad je dobre postarané. Postupne sa rekonštruuje, odkrývajú sa zájdené miesta a sprístupňujú sa ďalšie časti. Neďaleko tohto hradu nájdete aj kostol sv. Ondreja v takmer zaniknutej dedine Sebeslavce.

     V spomínaný október, som navštívil aj dedinku Turčianske Jaseno. Rodisko Doktora Jesénia, ktorý spravil prvú verejnú pitvu na svete, je malá dedinka. Z pamiatok tu vyniká gotický kostol obohnaný cintorínom, na ktorom azda na každom hrobe je pochovaný nejaký Jesenský. 

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-7 - hrad Sklabiňa; 8 - synagóga Vrútky;  9-10 - hrad Blatnica; 11-12 - Kostol sv. Ondreja; 13 - Kostol sv. Margity v Turčianskom Jasene; 14 - Diviaky; 15-17 - Kremnické Bane; 18 - Bartošova Lehôtka


     Do týchto dní som prešiel takmer každý končiar v republike. Ak sa na to pozriem z hľadiska okresov chýbalo mi už len zavítať do posledných piatich zo sedemdesiatich deviatich okresov (NO, SO, SV, PT, TR). Aj túto bilanciu som postupne znížil o jeden počas tohto výletu, keď som zavítal do okresu Turčianske Teplice. V mestskej časti okresného mesta Turčianske Teplice-Diviaky, som si cvakol kaštieľ, v ktorom je archív Slovenskej národnej knižnice.
     Na hranici dvoch regiónov stojí kostol v Kremnických Baniach. Bohužiaľ nemal som veľké potešenie z gotického kostola baníckeho typu, keďže v horách bola hmla. Toto miesto je výnimočné aj tým, že sa tu vraj nachádza stred Európy, ktorých nájdete však v Európe hneď niekoľko.
     Posledná zastávka už bola v susednom regióne Tekov v dedinke Bartošova Lehôtka. Tu, neďaleko Kremnice, majú národnú kultúrnu pamiatku, ktorou je slamený domček.
    Turiec patril k regiónom, ktoré som posledné roky trošku zanedbával ale teraz som si konečne našiel čas prejsť celou kotlinou, aby som si vychutnal postupne všetky zaujímavé pamiatky. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára