Translate

streda 8. novembra 2017

Výlety po Záhorí a Biela noc 2017

Ondrej Maksi-Jana Potiron/rozHLAS/SK
     Leto je už dávno za nami ale spomienky naň ostávajú stále živé. Avšak, aby som na cestovateľské zážitky z leta úplne nezabudol napíšem o nich tento článok. Spomínať budem hlavne na výlety po západnom Slovensku, keďže cez letné mesiace som bol väčšinou doma alebo na týchto výletoch.
     K miestam, ktoré som si bol opäť pozrieť patrilo Hlboké. Išiel som vtedy náhodou okolo a vyfotil si aspoň už zrekonštruovanú faru, kde v roku 1843 sa kodifikovala spisovná slovenčina.
     Podobne v júli som zavítal na iné miesto okolo Senice. U Rehušov, čo je osada v Prietrži, som naposledy fotil cestou z Hradišta do Prietrže, keď som mapoval mlyny. Tento krát som tu fotil v noci. Okrem pohľadu z rozhľadne na svetieľkujúce miesta som si vyfotil siluetu rozhľadne s nočnou oblohou a taktiež nasvietený pamätník partizánov, ktorý tak vyzeral ako kozmická loď vo vesmíre.


     Mimo Záhoria ale stále na západnom Slovensku som bol v auguste dva krát. Najskôr za rodinou vo Vrbovom, pričom som si odfotil konečne lepšie ich synagógu. Neskôr som zase zavítal okolie Serede - do dedín Pata a Šoporňa, kde som navštívil dobré kamošky :-)
     Naspäť na Záhorie! V auguste som tu podnikol dve turistiky. Prvá bola s kamarátmi do dediny Kuchyňa. Vybrali sme sa najskôr do časti Vývrat (strašný názov) odkiaľ sa išlo po neznačenej ceste k zaniknutému hradu. Našli sme tam len základy dvoch veží. Ešte sme sa prešli po priehrade, kde kedysi stála Bobria hrádza, no teraz z nej boli len ruiny. V ten večer som s druhým kamarátom vybehol na Miléniový kríž pri Smrdákoch a pozoroval padanie perzeidov. Videl som spadnúť asi 30 „hviezd“ a jednu som dokázal aj vyfotiť – čoho si nesmierne vážim lebo len tak niekam namieriť, náhodne cvaknúť foťákom a v tom čase cez objektív preletí krásna hviezda je veľmi vzácny úkaz, náhoda.

Insert title here
Photos by Filip Jurovatý

1-2 - Vrbové; 3-5 - hrad Kuchyňa; 6-10 - Bobria hrádza; 11-12 - perzeidy; 13 - medzi Čáčovom a Smrdákmi; 14-16 - Smrdáky; 17 - blúdenie po poli; 18-19 - Rybky; 20-22 - Rohov; 23-24 - Kunov

     Druhá turistika v kraji, kde sú len mierne kopce bola v deň výročia SNP. V Senici sa uskutočnil druhý ročník senickej mašírovky. S ďalším kamarátom sme sa zaregistrovali a vybrali sa na cestu. Z parku sa išlo do Čáčova v podstate po chodníku. Úsek do Smrdákov išiel najskôr po ceste a potom po poli. V kúpeľnej dedine majú pekný park. Od Miléniového kríža sa išlo k nejakej studničke, kde podávali guláš – mastný a veľmi horúci. Potom sa úsek do Rybiek trošku motal. Z cesty pre traktore sa malo zísť do poľa a kráčať pri kukurici, no chodník takmer celý zmizol a preto sme si vytvorili vlastnú cestu a neplánovane skončili pri židovskom cintoríne. Z Rybiek už bola cesta do Rohova pohodlná. Z Rohova sa prekonal posledný kopec a zostúpilo sa k vypustenej Kunovskej priehrade odkiaľ už po cyklotrase po asfaltke do mesta. V nohách sme mali 28 kilometrov a vo foťáku pár pekných záberov.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-2 - VŠMU/Záhrada/SK; 3-4 - Fest Anča/Zoči-voči s hradom/SK; 5 - Showmedia/Perspektíva/SK; 6 - Amadna Parer/Fantastic Planet - Humanoid#1/AUS; 7 - 
Amadna Parer/Fantastic Planet - Humanoid#2/AUS; 8 - NANO VJs/Diogénov fraktál/SK; 9-10 - BN Label/Štruktúra/SK; 11 - Braňo Bernár - Jakub Pišek/Vlnka/SK; 12 - Róbert Farkaš/Scobs ⇇⇈⇉⇊
/SK; 13 - BN Label/Pod krídlami/SK; 14 - Luke Jerram/Museum of the Moon/UK; 15-16 - Ondrej Maksi-Jana Potiron/rozHLAS/SK; 17 - Collectif Coin/Globoscope/FR; 18-19 -  Boris Vitázek/Izba národa/SK; 20-23 - U Rehušov; 24 - Hlboké

     Posledný zážitok, o ktorom napíšem, bude z októbrovej bratislavskej Bielej noci. Tretí ročník bratislavského festivalu a druhý, ktorý som navštívil mal oproti minulému roku viac objektov na pozorovanie a teplejšie počasie - keďže sa konal o mesiac skôr. Avšak bol v porovnaní s minulým ročníkom poslabší po vizuálnej stránke, najmä nábrežie bolo značne slabšie. Ufo na moste SNP nesvietilo ako minulý rok, len mierne lúče dopadali do Dunaja ba ani Starý most tak nežiaril len z neho vychádzali tancujúce lúče do neba. Zato miesta, na ktorých boli minulý rok atrakcie slabšie prekvapili. Za TOP krásy zaraďujem fontánu na Gotku (Námestie Slobody pred Úradom vlády) a rozmanito nasvietenú pyramídu Slovenského rozhlasu. Za ďalšie krásne projekcie považujem svetelné show na budove Národného múzea ako aj na TESCO-u na Kamenom.



     Aj keď som sa tento rok nechcel špecializovať na západné slovensko, tak predsa len som navštívil zopár miest. 
Taktiež som navštívil ďalšie miesta Záhoria, o ktorých tu nepíšem, ale to si nechám zatiaľ pre seba, aby to mohlo byť neskôr väčším prekvapením. Biela noc bola azda po minuloročnej skúsenosti povinnosťou a samozrejme jej dám šancu aj budúci rok. Veď súčasného umenia nie je nikdy dosť :-) 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára