Translate

streda 15. novembra 2017

Sovinec a Olomouc

Katedrála svatého Václava, Olomouc
     Tento rok som prešiel veľa miest po Slovensku a preto som si spravil aj spestrenie výletom do cudziny. Nešiel som ani tak ďaleko ale len do susedného Česka, teda aby som bol korektný na Moravu. Pôvodne som mal ísť za kamarátkou až k nemeckým hraniciam do Františkovych Lázni no nakoniec som išiel len za kamarátom do Brna. Keď už som bol jeden víkend na Morave, tak som to využil a pozrel si miesta, ktoré som chcel dlhšie vidieť.


     Z Brna sa išlo v sobotu skoro ráno na vlak a potom na autobus k hradu Sovinec. Avšak k tomuto hradu, ktorý leží už v okrese Bruntál, t.j. Moravskoslezský kraj, sa tak ľahko nedostanete. Idú k nemu len dva autobusy denne a preto sme sa dostali len do dediny Paseka – v susednej dedine ešte v Olomouckom kraji. Z Paseky sa išlo pešo takmer 4 kilometre po asfaltke. Malo to tú výhodu, že som si mohol vyfotiť typický pohľad na hrad dosadený do krajiny. Eulenburg, čiže soví hrad, patril na môj zoznam českých hradov k prvej TOP 3, ktoré som rozhodne chcel vidieť. Veľmi ma zaujal už kedysi jeho stredoveký výzor, veža a prostredie v ktorom je dosadený. Realita bola ešte krajšia. Hradné múry boli obrastené ako v českej počítačovej hre Robin Hood, ktorú som hral ako dieťa. Neviem, či hrad má aj nejaké exponáty lebo som nechcel počúvať sprievod ale pozrieť si miesta sám a preto som sa len prechádzal. Hrad je veľmi v dobrom stave a zrekonštruovaný. Páčili sa mi aj šindle na streche, ktoré robia z hradu ozajstné stredoveké sídlo. Čo by som však vytkol boli úzke a strmé drevené schody do veže, čomu sa mohlo vyvarovať, keďže celá veža bola obnovovaná. Celkovo musím povedať, že som bol nadmieru spokojný s týmto hradom.



     Výlet na hrad som si spestril aj zastávkou v blízkom Olomouci. Povedal som si, že keď je mesto blízko a pravdepodobne by som tu musel prestupovať, že tu aj preskúmam jeho pekné pamiatky. Z autobusovej stanice sme sa električkou x4 doviezli na zastávku Okresný súd. Tu išla kolóna veteránov a trúbili mi keď som ich natáčal a fotil. Okruh po meste som zvolil štýlom – najskôr menej známe pamiatky a koniec okruhu pri najznámejších. Takže som začal na Dolnom námestí, pokračoval cez Žerotínovo, na Námestie Republiky a ku katedrále cez Biskupské námestie. Katedrála bola prestavaná v neogotickom štýle a už z diaľky vás zaujme jej dominantná veža, ktorá je druhá najväčšia v Česku. Ak by ste videli kostol z výšky alebo jeho nejaký model tak zistíte, že katedrála má trošku atypický tvar. Jej Presbytérium je podobne dlhé ako hlavná loď – je len o 5 metrov kratšie, a zároveň jeho strecha je vyššie položená ako hlavnej lode. Neviem čím bola táto sobota pre mesto výnimočná ale bol zadarmo vstup do vyhliadkovej veže radnice ako aj do najhlavnejšej pamiatky mesta zapísanej v UNESCO – morový stĺp. V stĺpe, nebolo toho moc čo obdivovať, boli ste proste v stĺpe. Za to z radničnej veže bol pekný výhľad, ktorý ešte spríjemňovala všadeprítomná jazzová hudba z pódia na námestí.


Insert title here
Photos by Filip Jurovatý

1-6 - hrad Sovinec; 7 - cesta k hradu; 8-11 - Olomouc; 12-15 - Katedrála sv. Václava; 16 - Orloj; 17 - Stĺp Najsvätejšej Trojice 


     V Brne som všetky tri dni jedol vytúžené Indicko-Nepálske pokrmy. Konečne po dvoch rokoch som tak ochutnal túto exotickú kuchyňu a tešil sa na moju obľúbenú prílohu, chleba naan. Keďže Brno poznám prešli sme sa len po zaujímavom kameňolome, z ktorého bol zahmlený výhľad na mesto. Mesto som opustil v nedeľu poobede, kedy som sa vybral domov vlakom. Hlavní nádraží stále opravujú, preto medzištátny rýchlik z Hamburgu do Budapešti stál na Dolnom nádraží. Na záver musím povedať, že hoci som zvyknutý na slovenské pamiatky, tak aj tie na Morave sú krásne a vyplatilo sa ich pozrieť.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára