Translate

štvrtok 13. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #3 Novohrad

Hrad Fiľakovo
     Jeden z krajov Slovenska, kde som ešte nebol bol región Novohradu. Veľa ľudí, by ani nevedelo, kde tento región hľadať na mape, lebo nie je tak vychytaný ako Orava, Liptov a iné turisticky známejšie kraje. Región Novohradu, po maďarsky Nógrád vármegye, by sme hľadali na juhu stredného Slovenska, v Banskobystrickom kraji, v Juhoslovenskej kotline. Medzi najznámejšie miesta tohto chudobného kraja (nezamestnanosť tu dosahuje 15-16%) na slovenskej strane patrí Lučenec, Veľký Krtíš či Fiľakovo a na maďarskej strane mesto Salgotarján či dedina zapísaná v UNESCO – Hollókő.
     Ako už býva u mňa zvykom, tak najradšej navštevujem hrady a malebné dediny. V Novohrade by sme našli viaceré hrady ako Fiľakovo, Modrý Kameň, Halič, Divín, Šomoška. Na rozdiel od predošlého článku, kde sa podarilo ubrániť proti Turkom bohaté banské mestá a pevnosti ostali zachované do dnes (Starý Zámok, Nový Zámok, Bzovík, Vartovka), tak tu tomu bolo presne naopak - všetky hrady v šestnástom storočí obsadili Turci a preto majú charakter prevažne zrúcanín. Prvý výlet som ešte stihol v posledný júnový deň. Celú cestu vlakom nastupovali a vystupovali deti s vysvedčeniami v ruke. Cesta bola dlhá ale výhľady do krajiny boli krásne, najmä keď som prechádzal Podpoľaním. Keď som prešiel do týchto južných končín tak sa slovenčina vytratila a nahradila ju maďarčina, dokonca aj na vlakovke vo Fiaľakove, kam som mieril, najskôr bolo hlásenie v tomto jazyku pred slovenčinou. Podobne tomu tak bolo pri výklade na hrade. Hrad Fiľakovo/Fülleck/Villeck bol kedysi veľkou protitureckou pevnosťou, ktorá nakoniec Turkom podľahla. Z hradu ostala Bebekova veža, kde je múzeum a ruiny načervenaných kameňov, ktoré dobrovoľníci opravujú sú voľne prístupné. Veža múzea bola plná exponátov s dvojjazyčným výkladom. Hlavná časť expozície je venovaná práve tureckému obdobiu. Ani som nevedel, že je k tejto udalosti toľko dobových dokumentov -  bol tam obraz, ktorý znázorňoval obliehanie, alebo rytina ťavy nesúca delo. Hrad musel byť kedysi veľký, lebo až 2400 Turkov z neho odišlo, keď bol naspäť dobytý.  



     Druhý hrad, ktorý som sa rozhodol navštíviť bol hrad Modrý Kameň. Vybral som sa sem pondelok 4. júla - deň po prvej nedeli v mesiaci, kedy by som za vstupné nič neplatil ale bol som tak unavený, že som sa rozhodol predsa dať si o deň viac voľna. Cestoval som skorým ranným vlakom do Trnavy, odtiaľ do Galanty, odtiaľ rýchlikom do Zvolena, kde som prestúpil na autobus do Modrého Kameňa. Do mesta (áno je to mesto! hoci nemá ani 2000 obyvateľov. Do 70. rokov dokonca bolo okresným mestom v tomto regióne, kedy ho vystriedal väčší a blízky Veľký Krtíš) som prišiel 11:07 - čo mi bolo jasné, že už začala prehliadka. Podarilo sa mi uprosiť sprievodcu, aby som išiel s touto prehliadkou - čo bolo nakoniec dobre, lebo už by som nestihol prípoje. Hrad by som rozdelil na dve časti - na tú čo vyzerá ako zrúcanina a zvyšok novší kaštieľ. Zrúcaninu rekonštruujú (lebo by sa im celá rozpadla), takže veľa miest nebolo prístupných. V kaštieli sídli Múzeum bábkarských kultúr a hračiek. Veľmi pekné miesto, ukazovalo vývin hračiek od praveku (veľmi som bol potešený keď som videl vozík z Nižnej Myšle o ktorom som sa učil ešte dávno ako piatak na základnej škole) cez exotické hračky vyrobené napríklad v severnej Afrike, po hračky nedávnej doby. Dozvedel som sa napríklad, že plyšový medveď, po anglicky Tedddy Bear, dostal názov po americkom prezidentovi Teodorovi Roosveltovi, ktorý na poľovačke ušetril malého medveďa a výrobcovia hračiek si ho takto začali uberať. Mimo kaštieľ nám ukázali ešte podzemia a časť, ktorá vyzerala ako mučiareň. Som rád, že som mohol navštíviť ďalší slovenský hrad!

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-5 - Hrad Fiľakovo, 6-8 - Hrad Modrý Kameň, 9-13 - Hrad Divín, 14 - Zámok Halič, 15-17 - Zámok Vígľaš, 18 - Hrad Dobrá Niva

     Nuž a tretí výlet mieril do dedinky Divín. Okrem zrúcaniny ma v tejto dedine prekvapil zrekonštruovaný kaštieľ. O hrad sa pekne starajú a rekonštruujú ho. V regióne Novohradu som teda nenavštívil Zámok Halič, no videl som ho aspoň z vlaku a ani hrad Šomoška, pre zlé spojenia. Mimo regiónu Novohrad, avšak v jeho tesnom susedstve v Podpoľaní, som však navštívil zámok Vígľaš a zrúcaninu Dobrá Niva. Rozhodol som sa preto podeliť o fotky z týchto výletov sem do najbližšieho regiónu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára