Translate

utorok 11. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #2 Banská Štiavnica a cesty po Honte


     Do tohto nádherného kraja som sa chystal dlho ale nechával som si ho až na koniec môjho cestovania po Slovensku, aby som zachytil krásne farby hôr. Pôvodne som tu chcel zostať viac dní a prejsť a blízke okolie mesta no nakoniec som si pozrel len mesto Banská Štiavnica. 
     Počasie mi vyšlo ozaj veľmi krásne! Ráno bolo slnečno a poobede sa preháňali kopovité tmavé oblaky do, ktorých mi svietilo slnko. O to viac som sa kochal krásou tohto starého mesta, ktoré bolo ako prvé na Slovensku zapísané v UNESCO. Kto už bol v Štiavnici vie, že je to tak pekné mesto, že sa tu musí človek ešte niekedy vrátiť. Toto si myslím aj ja hoci zastávam opačnú životnú filozofiu, že svet je tak veľký krásny, že musím poznávať vždy len nové miesta. 


     V meste som navštívil Starý Zámok, Nový Zámok a maličkú štôlňu Michal. Starý Zámok je pekná pevnosť a zároveň prestavaný kostol. Myslím, že najpeknejšia časť je časť Kalvária v azyle. Nájdete tu Štiavnická kalváriu, keďže kvôli vandalom nemôžu byť tieto diela vystavené na samotnej kalvárii. Naopak nudná výstava bola na Novom Zámku a návštevu interiéru hodnotím za zbytočnú. Múzeum by sa tu mohlo pohnúť konečne do 21. storočia. Štôlňa Michal je malý tunel v centre mesta. K zaujímavým stavbám či pamätníkom v meste by som zaradil Morový stĺp, Dom aj hrob Sládkovičovej Maríny, budovu Židovského cintorína, výhľady z Dolnej ružovej ulice, budovy bývalej Baníckej akadémie s botanickou záhradou a samozrejme nádhernú už spomínanú kalváriu.


     Okrem Banskej Štiavnice do regiónu Hont patria aj iné zaujímavé miesta. Moje ďalšie kroky smerovali do okresného mesta Krupina. Myslel som si, že tu okrem známej protitureckej strážnej veže Vartovky nič nenájdem. Krupina ma však prekvapila, keď som zistil, že toto mesto malo hradby. Okrem klasických mestských pamiatok - pár meštiackych domov, kostoly a námestie som si všímal pamätné tabule. Tieto tabule boli venované spisovateľom ako Sládkovič, Cíger-Hronský a na jednom dome mne neznámy pán, ktorý bol šéfredaktor za prvej republiky. Z Krupiny som si odbehol do susednej dediny Bzovík. Veľkou krásnou dominantou bol kláštor, teda teraz už len jeho hradby, lebo z jeho jadra ostalo už len málo. Z veží bol pekný výhľad. 

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1 - Dolná ružová ulica, 2 - Kostol sv. Kataríny, 3 - Súsošie svätej Trojice, 4+5 - Námestie Svätej Trojice, 6 -  Starozámocká ulica, 7 - Starý zámok, 8 - Kalvária v azyle, 9 - Starý zámok, 10 - Novozámocká ulica, 11 - Synagóga, 12 - Nový zámok, 13+14+15+16 - Kalvária, 17 - Vartovka, 18+19 - Bzovík

     Veľmi by som rád navštívil aj iné miesta v regióne ako je hrad Čabraď, či zaujímavú vidiecku architektúru v obciach Brhlovce a Sebechleby. Avšak pre nedostatok času a už škaredého počasia ich tento rok navštíviť nestihnem.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára