Translate

utorok 5. júla 2016

Baníctvo na strednom Slovensku

Kremnica
     Stredné Slovensko je známe svojimi kopcami, horami, ktoré boli najmä v minulosti bohaté n nerastné suroviny. Práve zlato prilákalo ľudí kolonizovať tento kraj a boli to najmä nemecké rodiny, ktoré mali s týmto remeslom dobrú skúsenosť. Zaujímavým projektom, ktorý sa snažil spojiť najznámejšie banícke miesta je Barborská cesta.


Symbol cesty - veža, v ktorej bola podľa legendy sv. Barbora uväznená (Hronsek)
     Cesta sa skladá z deviatich etáp, ktoré pretínajú Zvolenskú kotlinu, Staré hory, Kremnické vrchy, Žiarsku kotlinu a Štiavnické vrchy. Rád by som sa v článku ale zameral len na vybrané miesta - Špania dolina a Kremnica. Iné miesta som už navštívil a popísal v iných článkoch (Banská BystricaHronsekZvolen a Pustý hradŠášovské Podhradie) alebo som ich ešte nenavštívil (Banská Štiavnica a Svätý Anton).


     Do Španej doliny som sa vybral ešte koncom apríla, keď všetko dole v nížine kvitlo a prichádzala jar. Práve tieto dni však prišli prízemné mrazy a tu v horách dokonca zasnežilo! Keďže moje výlety sú väčšinou jednodňové a toto miesto už je celkom dosť odľahlé od Senice tak som vedel, že do dediny sa ťažko dostanem pre malú frekventovanosť autobusov do dediny. Napadlo ma však, žeby sem niekde mohla zájsť MHD z Banskej a tak sa aj stalo, problém bol však tom že zastávka "Rázcestie k Španej doline" sa nachádza asi 3,5 kilometra od samotnej dedinky blízko dedinky Uľanka. Nuž tak som si aspoň zacvičil a prešiel spomínanú cestu s prevýšením niečo málo cez 400 metrov. 


veľmi užitočná mapa Španej Doliny
     Dedinka je známa hlavne svojim výhľadom z haldy Maximilian na údolie. Z tohto miesta je vidieť námestie,  opevnený kostol s tureckou baštou a okolité domy. Na námestí stojí pomník, stará banícka krčma, banícky orloj, šachta Ferdinand a budova Klopačka. V obci sa nachádza ešte Múzeum medi, symbolický hrob Ježiša, denná štôlňa, veľa zachovalých domčekov a španodolinské lipy. Po celej dedine sú informačné tabule k náučnému chodníku.


Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1 - Výhľad z haldy Maximilián, 2 - Klopačka, 3 - Kostol Premenenia Pána, 4 - Banícky orloj, 5 - Šachta Ferdinand, 6 - Cisárska denná štôlňa, 7 - Náučný chodník, 8 - Banícky dom

     Druhým výletom bol výlet do Kremnice, tam som išiel až 23. júna 2016, čo bol deň po tom čo som oficiálne doskúškoval (na upresnenie - spomínam stále skúšky a leto, takže ešte počas skúšok ale ku konci som bol v Uhrovci, v deň poslednej skúšky v Jelke a toto bolo deň po tom). Skoro ráno som vstával a vo vlaku pospal. Vlaky ma naučili v tento deň dvom veciam - na jednej strane som videl deviatakov ktorí išli na posledný školský výlet a boli štastní a na druhej partiu 15-18 ročných faganov, čo púšťali na celý vlak hlučné D&B a rozprávali sa ako skúsili všetky možné drogy... jedna generácia a každá inde... ale späť ku Kremnici.



     Krásne malebné malé mestečko. Utekal som na "hrad" - stále tomu radšej hovorím opevnený kostol, veď to nie je urážka, ale tvrdiť, že je to hrad mi príde zvláštne. Hoci tieto banské mestské hrady (ako aj Banská Bystrica a Banská Štiavnica takto pôsobia). Nuž tak som sa ponáhľal a zbytočne! Myslel som si, že o 10:00 bude prehliadka a ono je vstup do areálu voľný! Nič v exteriéroch sa nesmelo fotiť. Výhľad z veže bol krásny a prehliadka mi určite netrvala enormné dve hodiny ako písali na internete. Cestou k námestiu som fotil uličku a foťák vydal zvláštny zvuk! Už bolo dosť toho, že raz bol pokazený tento rok - našťastie fotí ale vydáva pritom iný zvuk, takže sa to musí skontrolovať. Nuž nemal som potom veľmi chuť fotiť tak som rýchlo niečo nafotil, na autobus a domov vlakmi, ktoré meškali, čo však nakoniec nevadilo lebo som si stihol ešte v nich upraviť fotky.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1 - Štefánikovo námestie, 2 - Morový stĺp svätej Trojice, 3 - Autobusová stanica a mestské hradby, 4 - Mincovňa, 5 - Uličky (miesto, kde fotoaparát prestal dobre fungovať), 6-8 - Mestský hrad


1 komentár: